فروشنده شو
🎨وایت واش چوب چیست؟ (مراحل اجرای پتینه وایت واش)
شنبه, ۱۳ مرداد,۱۴۰۳

🎨وایت واش چوب چیست؟ (مراحل اجرای پتینه وایت واش)

⏰ زمان مورد نیاز برای مطالعه: 10 دقیقه

وایت واش چوب

این روزا سازنده ها و حتی مصرف کننده های خونگی برای تولید و ساخت محصولات چوبی می‌تونن ایده‌ و طرحای زیبا و جذابی رو روی کار اجرا کنن. با توجه به اینکه هنرهای زیادی روی چوب قابل اجراست، اجرای اونا باید با یه روش درست و حرفه ای انجام بشه تا زیبایی کار حفظ بشه. یکی از مهمترین قسمت‌ها در ساخت وسایل چوبی، رنگ کاری اوناست که نمای نهایی و تکمیل شده کار رو نشون میده. رنگ کاری مانند دیگر مراحل ساخت محصولات چوبی باید با اصول و فرآیند مشخصی انجام گیرد. یکی از انواع رنگ کاری در صنعت چوب وایت واش یا پتینه کاری چوبه. این نوع سبک رنگ کاری سطح چوب را به صورت طبیعی و خاص نشون میده که جلوه زیبایی می‌تونه به کار بده. در ادامه مطلب به اهمیت رنگ کاری مناسب روی چوب و چگونگی وایت واش کردن چوب اشاره می کنیم پس اگر از این روش خوشت میاد ادامه این مقاله میتونه جذاب باشه.

وایت واش چوب

کسب درآمد با رنگ کاری وسایل چوبی

همونطور که می‌دونید، رنگ کاری چوب یکی از فرآیندای اصلی برای ساخت محصولات چوبیه که باید طبق اصول مشخصی انجام بشه تا کار با کیفیتی داشته باشید. در صورتی که این روش رو بدون در نظر داشتن نکات و اصول مهم و خاص اون انجام بدید، ظاهر زیبای کار رو از دست می‌دید و با مشکلاتی مواجهه میشی. از این رو، صنعت چوب هم مثل صنایع دیگه، هر مرحله از کار باید طبق اصول و قواعد خاصی انجام بشه تا کاری بی نقص داشته باشید. توی تولید محصولات چوبی بعد از برش و مونتاژ قطعات چوبی، یکی از مهمترین و حساس‌ترین مراحل، رنگ کاری چوبه. اگر این مرحله به درستی و طبق اصول خودش انجام بشه، نتیجه کار خیلی زیبا میشه.

به همین دلیل با شناخت این مهارت به راحتی می‌تونید از این قسمت کار به عنوان رنگ کار ماهر کسب درآمد خوبی برای خودتون داشته باشید. یکی از مواردی که می‌تونید با شناخت و نحوه رنگ کردن چوب انجام بدید، رنگ کاری وسایل قدیمی و رنگ و رو رفته است چون بیشتر افراد تمایل زیادی به نگهداری اونا دارن؛ چون با گذر زمان رنگ اصلی از بین میره، زیبایی کارهم تحت تاثیر قرار میگیره، از این رو به فکر ترمیم و بازسازی اون محصولات رنگ و رو رفته قدیمی میفتن.

یکی دیگه از موارد برای کسب درآمد با این مهارت، رنگ کاری پروژ‌های چوب خام هستش و جزو کارهایی به حساب میاد که تولید انبوه دارن که می تنونید چوب خام رو با کمترین هزینه بخرید و رنگ کاری اونا رو به صورت حرفه ای انجام بدید و از فروششون کسب درآمد داشته باشید. بنابراین جهت به دست آوردن این مزایا برای خودتون توی شروع باید زیرساخت خوبی برای کار ایجاد کنید. زیر سازی کار به قدری اهمیت داره که باید حداکثر زمان کارتون رو روی این قسمت بذارید. مراحل رنگ کاری شامل زیرسازی چوب، برطرف کردن گره و درزهای چوب، بتونه کاری سطح چوب، استفاده از سیلر و کیلر، سنباده زنی چوب و بعدش هم رنگ کردن و وایت واش چوبه. برای انجام هر کدوم از مراحل ذکر شده باید از وسایل خاصی استفاده کنید تا کارتون به درستی انجام بشه.


یه روش ساده برای وایت واش!!

توی روش بالا مراحل کار خیلی طولانیه اگر شما بیاید از همون ابتدای کار یه چوب با موج های تیره انتخاب کنید نصف مسیر رو رفتید و با یه رنگ امیزی ساده یه وایت واش جذاب دارید. ویدئو زیر رو ببین سه سوته وایت واش بزن.


پتینه وایت واش چوب

در صنعت چوب وایت واش کردن چوب به عنوان نوعی پتینه کاری معرفی میشه که رنگ و طرح چوب کاملا طبیعی و زیباست. وایت واش چوب یکی از انواع سبک‌های رنگ کاری روی چوبه که افراد رنگ کار براساس سلیقه خودشون می‌تونن به هر حالتی اون رو روی کار چوبی اجرا کنن. این نوع سبک رنگ کاری رو می‌تونید به دو روش روی چوب خام و روی چوب با رنگ سفید اجرا کنید. وایت واش تضادی بین دو رنگه که با کم و زیاد کردن رنگ روی پارچه، قلم مو یا اسفنج به دست میاد. تضاد رنگیه این سبک باید طوری انجام بشه که رنگ سفید زمینه کاملا مشخص باشه فقط هاله‌ای از رنگ متضاد به صورت خط و خش روی سطح کار دیده بشه. اجرای سبک وایت واش نقش مهمی توی مشخص شدن سبک دکوراسیون داخلی داره. سبک پتینه وایت واش خیلی به جلوه و زیباتر شدن محیط کمک میکنه.

با هم بخوانیم: چرا رنگ چوب سفیدک می‌زند؟

اجرای وایت واش چوب 

هر نوع وسیله چوبی که ساخته میشه، در مراحل آخر قبل از رنگ کاری باید عملیات سنباده زنی روی اون انجام بگیره تا بتونیم محصول نهاییمون رو بدون هیچ مشکلی رنگ کنیم. اما وقتی که سنباده کشیده میشه به دلیل باربرداری یه خرده های چوب روی سطح کار میمونه که باید اونا رو کامل با دستمال مناسب پاک کنیم یا اینکه سنباده پره‌ای رو سر دریل متصل کنیم تا همزمان سنباده زنی انجام بشه و پرزهای داخل شیار رو به راحتی خارج کنیم. سپس می‌توانید کار رنگ کاری به سبک وایت واش را انجام دهید. در مرحله رنگ کاری سازه‌های چوبی باید از پوشش دهنده مناسب استفاده بشه که برای این کار می‌تونیم از پوشاننده‌هایی مثل وارنیش یا روغن کرال و کیلر استفاده کنیم تا دوام کار برای مدت زمان طولانی‌تری باقی بمونه. همونطور که از نام سبک رنگ وایت واش مشخصه زمینه کار باید رنگ سفید براق یا مات باشه که بستگی به سلیقه شما داره. انتخاب چوب مناسب برای این کار خیلی مهمه، چوب بلوط یکی از بهترین گزینه‌ها برای وایت واش کردنه که به دلیل بافتش زیبایی کار چند برابر میشه.

مشاهده لیست قیمت: انواع روغن و رنگ چوب

1) در ابتدا لازمه رنگمون رو برای زمینه کار آماد کنیم و شروع به رنگ آمیزی کنیم در هر لایه از رنگ که روی کار زده میشه، باید همون لحظه رنگ اضافه‌ی روی کار رو با دستمال پاک کنیم و این پاک کردن باید دقت کنیم قبل از اینکه رنگ خشک بشه انجام بگیره. در رنگ‌هایی که سرعت خشک شدن سریعه باید سرعت عمل بالایی برای این کار داشته باشیم. بعد از اینکه با این روال، یک دست رنگ روی زمینه کار زدید باید چند دقیقه صبر کنید تا کامل خشک بشه، بعدش اگر لازم بود، یک دست دیگه رنگ کاری زمینه رو انجام بدید.


2) حالا نوبت رنگ کاری قسمت پتینه چوبه که برای این کار باید قلم مو رو داخل ظرف رنگ بزنید، بعدش با یه دستمال رنگ اضافی یا زهر رنگ روی قلم مو رو بگیرید حالا توی این مرحله قلم مو رو موافق یا مخالف سطح چوب رنگ شده بکشید تا فقط هاله‌ای از رنگ متضاد روی چوب سفید شده دیده بشه.

3) در نهایت وارنیش، روغن بی رنگ یا فینیشینگ بی رنگ چوب رو به عنوان پوشش نهایی روی سطح چوب می‌زنیم تا از اون محافظت بشه. نکته‌ای که توی این قسمت وایت واش کردن چوب باید بهش توجه کنیم اینه که نباید وارنیش و پوشش دهنده نهایی رو به مقدار زیاد روی سطح کار بزنید؛ فقط کافیه یه لایه نازک روی اون زد و بعد خشک شدن اگر لازم بود لایه بعدی استفاده بشه.


👌👌رنگ چوب فینیشینگ ویناتو و وارنیش ویناتو با توجه به ساختاری که دارن به صورت تک مرحله ای قابل استفادن و نیاز نیست چند لایه رنگ روی کار بزنید.

سخن آخر

امیدواریم با مطالعه این مقاله با سبک خاصی از رنگ کاری چوب آشنا شده باشید و کاربرد بسیاری براتون داشته باشه. سبک وایت واش یکی از سبک‌های پتینه کاری، خاص و ویژه رنگ کاری چوبه که کار رو برای دکوراسیون‌های داخلی مدرن، نئوکلاسیک و کلاسیک آماده میکنه. از اونجایی کهاصل کار وایت واش با رنگ زمینه سفید انجام میشه اما باید بدونید که می‌تونید از رنگای دیگه ای غیر از سفید روی کار بزنید که نسبت به سلیقه هر فرد متفاوته و هیچ محدودیتی نداره. 

افزودن نظر جدید