جشنواره پاییزی
چهار شنبه, ۱۰ شهریور,۱۴۰۰

مراحل روکش زدن ملامینه روی ام دی اف و نئوپان

حتما بارها چوب‌های مختلف رو تو صنعت چوب و نجاری دیدی که بتونی برای تولید سازه و وسایل ازشون استفاده کنی. برای ساخت هر سازه باید چوب مناسب اون رو انتخاب کنی تا کار از استحکام و دوام بالایی برخوردار بشه. در کارگاه‌های نجاری انواع محصولات چوبی مانند مبلمان، سرویس خواب، میز و صندلی، کمد، کابینت و موارد مشابه ساخته میشه. از اونجایی که در این صنعت چوب‌هایی مانند ام دی اف و نئوپان نیز کاربردهای زیادی دارن، در ساخت این محصولات چوبی که به آن اشاره شد، مورد استفاده قرار می‌گیرن. اگر بخواین سازه مستحکم و مقاومی داشته باشین می‌‌تونین از ام دی اف با روکش ملامینه استفاده کنین. دوست داری نحوه روکش زدن ملامینه روی ام دی اف و نئوپان رو بدونی؟ پس برای اینکه بدونی این کار رو چطور در کارگاه‌های چوب و نجاری انجام میدن، مطالب زیر رو دنبال کن.

روکش ملامینه

انواع روکش چوب 

در صنعت چوب و نجاری برای بهبود و افزایش کیفیت جنس و متریال انواع چوب از روکش‌های گوناگونی استفاده می‌کنند. روکش‌ های چوب کاربرد زیادی در ساخت سازه‌هایی مانند کابینت، کمد، میز و موارد مشابه دیگر دارند. روکش لایه بسیار نازکیه که از چوب طبیعی یا مصنوعی برای پوشش سطح چوب گرفته میشه. این لایه نازک علاوه بر مقاومتی که به انواع چوب می‌دهد باعث زیبایی بیشتر اونا هم خواهد شد. روکش ها در طرح‌ها و رنگ‌های متنوعی تولید شده که افراد نسبت به سلیقه خود می‌تونن انتخابشون کنن. روکش چوب مصنوعی نسبت به چوب طبیعی مقرون به صرفه ترن، برای همینم بیشترین کاربرد رو دارن. از انواع روکش مصنوعی میشه به روکش ملامینه و روکش  وینیلی و پی وی سی اشاره کرد. پوشش صفحات چوبی ام دی اف، اچ دی اف و تخته خرده چوبی با روکش ملامینه انجام میشه. در حالی که لبه چسبانی صفحات ام دی اف و چوب‌های مختلف دیگه رو میشه با روکش وینیلی و پی وی سی انجام داد. انتخاب هر کدام از این روکش‌ها نسبت به مقاومت و خصوصیات متفاوتن. از دیگر انواع روکش، روکش ترموپلاستیک، روکش اکریلیک، روکش لمینیت در صنعت چوب استفاده میشن. همونطور که گفتیم، انواع روکش زیبایی، جلوه و مزیت خاصی نسبت به هم دارن که براساس خصوصیات اونا برای چوب در نظر گرفته میشن. در ادامه روکش ملامینه و چگونگی روکش زدن اون برای چوب‌های ام دی اف و نئوپان رو معرفی می‌کنیم.

روکش ملامینه 

همانطور که میدونی چوب خام یا الوار به تنهایی دوام کافی در برابر رطوبت و حرارت را ندارند، برای همین طی مراحلی باید آنها را مقاوم کرد. از اونجایی که چوب‌هایی مانند ام دی اف و نئوپان کاربرد زیادی در کارگاه نجاری برای ساخت سازه‌هایی مانند کابینت، میز تلویزیون و کمد دارن، می‌تونی مقاومتشو در مقابل رطوبت و حرارت افزایش بدی. دلیل این مشکل در ام دی اف به دلیل نحوه تولید اوناس که از خرده‌های چوب تهیه شده و به عنوان چوب مصنوعی در نظر گرفته میشه. به همین دلیل با روکش کردن اونا کیفیتش افزایش پیدا می‌کنه، برای همینم کاربرد زیادی داره. چوب با روکش ملامینه، میزان سختی بالا و هزینه پایینی نسبت به روکش‌های دیگه داره. تفاوت دیگه این روکش نسبت به روکش‌های دیگه، نوع ساخت اونه که باید در کارخانه با خط تولید مجزا، دقت بالا و دستگاه‌های خاص انجام بشه؛ اما روکش‌های دیگه رو میشه تو کارگاه‌های نجاری نیز ساخت. برای روکش زدن ملامینه روی ام دی اف و نئوپان باید طبق مراحل مشخصی پیش رفت که در زیر توضیح میدیم.

روکش ملامینه

مراحل روکش ملامینه روی ام دی اف و نئوپان

در کارگاه یا کارخانه‌هایی که به تولید انواع چوب می‌پردازن، هر مرحله طبق اصول مشخصی انجام می‌گیره تا کار کاملا تمیز و بی نقص به بازار عرضه بشه. همانطور که در مطالب قبل گفتیم، در صنعت چوب یکی از کاربردی‌ترین نوع چوب‌ها ام دی اف و نئوپان است که البته این نوع چوب‌ها به تنهایی کیفیت و مقامت خوبی در برابر عوامل طبیعی مانند آب و هوا و رطوبت ندارن. برای همین باید به دنبال راه حلی بوده تا این مشکلات را از سر راه نجاران برداشته و کار ساخت انواع سازه چوبی را برایشان راحت کرد. پس میشه با در نظر داشتن روکش‌های مختلف چوب مقاومت اونارو افزایش داد. از جمله روکش‌هایی که نجاران رو میتونه به این هدف نزدیک کنه، میشه به روکش ملامینه اشاره کرد. این روکش تمام این مشکلات رو برطرف کرده و در ضمن هزینه کمی برای مصرف کننده ها داره. پس حتما براتون جذابه که بدونید این فرآیند طی چه مراحلی تو کارخانه‌های چوب انجام می‌گیره. در ابتدا باید چوب ام دی اف یا نئوپان رو روی دستگاه قرار داد. غلطک‌های دستگاه اونارو به سمت روکش می‌بره. روکش‌ ملامینه رو مثل پارچه روی ام دی اف براساس اندازه اون پهن می‌کنن، این روکش از جنس پلاستیکه. در این مرحله باید دقت داشت که روکش کاملا صاف قرار داده بشه تا حین پرس فرم بدی به چوب نده. برای انجام دقیق این کار از قسمت مشخصی که برای این کار روی دستگاه پرس در نظر گرفته شده، استفاده می‌کنن. این قسمت به صورت صاف مثل خط کش روی روکش کشیده میشه تا قسمت‌های تا شده پارچه روکش رو صاف کنه. سپس روکش کاملا صاف به سمت پرس دستگاه هدایت میشه تا روکش به ام دی اف بچسبه. زمان انجام این فرآیند حدود 45 دقیقه طول می‌کشه تا کامل بشه. در آخرین مرحله، لبه‌های اضافه ام دی اف و روکش نیز از طریق دستگاه بریده میشه. فقط در نظر داشته باشین که ابعاد و نوع روکش پشت و رو براساس سفارش مشتری انجام می گیره.

سخن آخر

امیدواریم اطلاعات کافی و کاملی در مورد روکش ملامینه و نحوه روکش زدن اون روی صفحات ام دی اف و نئوپان به دست اورده باشین. اهمیت این موضوع به این دلیله که می‌تونی انتخاب بهتری برای چوب سازه‌های خود بکنی و اونا رو در برابر عوامل محیطی مختلف برای سال‌های سال حفظ کنی. چرا که حتما برای توام زیبایی و جلوه سازه چوبی در هر محیطی مهمه و بهش اهمیت میدی. روکش ملامینه به دلیل مزایا و خصوصیاتی که نسبت به روکش‌های دیگه داشت، توجه افراد زیادی رو به خود در صنعت چوب و نجاری جلب کرده و افراد می‌تونن چنین صفحاتی رو در سایزهای گوناگون سفارش بدن. 

افزودن نظر جدید