شب یلدا
👥مدیریت منابع انسانی چیست؟ بررسی ساختار منابع انسانی چوبینر
پنجشنبه, ۱۱ مرداد,۱۴۰۳

👥مدیریت منابع انسانی چیست؟ بررسی ساختار منابع انسانی چوبینر

⏰ زمان مورد نیاز برای مطالعه: 10 دقیقه

مدیریت منابع انسانی

سازمان یک ساختار یا نهاد تشکیل شده از افراد، منابع و فعالیت‌های مشخص است که به منظور رسیدن به یک هدف مشترک تشکیل می‌شوند. سازمان ها از سلسله مراتب و تقسیمات شغلی مشخصی بهره میگرند و به بخش های مختلفی تقسیم می‌شوند که هر بخش وظایف مشخص از خود را دارد. بخش های مختلف فنی، مالی، بازرگانی، منابع انسانی و.. در سازمان ها وجود دارد و بخش منابع انسانی یا به اختصار HR یکی از اصلی ترین و کلیدی ترین قسمت های هر سازمان کوچک و بزرگ است. در این مقاله قصد داریم به طور اختصاصی به ارزشمندترین بخش سازمان یعنی منابع انسانی بپردازیم. 

منابع انسانی چیست؟

منابع انسانی به طور ساده به افرادی گفته می‌شود که در یک سازمان، شرکت، کارخانه و... مشغول به کار هستند. این افراد از کارکنان، مدیران، تیم‌های پروژه، کارشناسان و سایر اعضای سازمان تشکیل می‌شوند. سالهاست که صاحب نظران مدیریت به این نتیجه رسیده اند که منابع انسانی مهمترین دارایی یک سازمان است و میزان موفقیت و عملکرد یک سازمان به طور مستقیم به توانایی و عملکرد بالای منابع انسانی آن دارد. از این جهت که منابع انسانی با عملکرد و توانایی خود تاثیر مستقیمی روی پیشرفت و سودآوری سازمان دارند به عنوان یک دارایی حیاتی از آن ها یاد می‌شود.


مدیریت منابع انسانی

مدیریت منابع انسانی، فرایند مدیریت و بهینه‌سازی نیروهای انسانی در یک سازمان را مطرح می‌کند و بخش مدیریت منابع انسانی جزو حیاتی ترین بخش های یک سازمان است. بخش مدیربیت منابع انسانی برای رشد و تعالی سازمان وظایف مشخصی را بر عهده دارد که به موارد زیر تقسیم می‌شوند:

1. استخدام

2. آموزش و توسعه

3. ارزیابی عملکرد

4. حقوق، مزایا و پاداش

5. مدیریت روابط کاری

علاوه بر موارد خلاصه شده بالا به طور کلی فعالیت های مرتبط با افراد شاغل در سازمان یا همان نیروی انسانی بر عهده مدیریت منابع انسانی می‌باشد. 


ساختار سازمانی چوبینر

چوبینر یک فروشگاه اینترنتی در زمینه فروش ماشین آلات، ابزار و یراق آلات صنایع چوب است که به طور اختصاصی در این صنعت فعالیت می‌کند و یک مرجع تخصصی برای فعالین صنعت چوب محسوب می‌شود. به دلیل فعالیت آنلاین چوبینر بدون شک ساختار سازمانی آن با فروشگا های حضوری متفاوت می‌باشد. یکی از اصول اولیه چوبینر ساختار تیمی مجموعه است یعنی برای قسمت های مختلف تیم هایی فعالیت دارند و تقسیم کار و فعالیت تیمی اصل مهمی می‌باشد. ساختار سازمانی چوبینر متشکل از بخش های زیر است:

  • مدیر فروش
  • مدیر اجرایی
  • مدیر داخلی
  • مدیر بازرگانی
  • مدیر مالی
  • مدیر منابع انسانی
  • مدیر بازاریابی و تبلیغات
  • سرپرست لجستیک
  • سرپرست فروش
  • سرپرست شبکه های اجتماعی
  • سرپرست محتوا
  • سرپرست مالی
  • کارشناس ارتباط با مشتریان
  • کارشناس گرافیست
  • کارشناس امور اداری
  • کارشناس تولید محتوا
  • کارشناس سئو
  • کارشناس دیجیتال مارکتینگ
  • کارشناس لجستیک
  • خدمات
  • پیک موتوری

هر بخش دارای تیم های مختلف و زیر مجموعه هایی است که با روش کار تیمی و همکاری گروهی امروز مختلف سازمان را پیش می‌برند. در مسیر پیش بردن این امور علاوه بر سرپرستان و کارشناسان ارشد حضور مدیریت منابع انسانی بسیار حیاتی است و در مسیر رشد شغلی اشخاص و رسیدن به اهداف استراتژیک سازمان نمی‌توان نقش کلیدی HR را نادیده گرفت. در ادامه به ساختار منابع انسانی چوبینر خواهیم پرداخت.

ساختار تیم منابع انسانی چوبینر 

تیم منابع انسانی چوبینر به عنوان مهم ترین قسمت ارتباط با نیروی کار از بخش های متعددی تشکیل شده است که با قدرت تمام بتواند محیط کاری امن و بهترین شرایط شغلی را برای افراد حاضر در سازمان به وجود آورد. برای پیشبرد اهداف و استراتژی های منابع انسانی این قسمت از بخش های کوچکتر با شرح وظایف مشخص تشکیل شده است که در ادامه به اختصار توضیح داده می‌شوند:


تیم جبران خدمات و پاداش دهی: وظایفی هچون پاداش، حقوق، مزایا و استراتژی تدوین حقوق و مزایا، تشویقی ها، بن و مزایایی جهت تشویق و تقدیر از کارکنان بر عهده این تیم است.

تیم عملیات منابع انسانی: یکی از مهم ترین وظایف این بخش حفاظت از پرسنل در برابر خطرات محیطی و زیان آور است عواملی مثل بهداشت محیط کار، حفظ امنیت فیزیکی پرسنل و... به عنده تیم عملیات منابع انسانی است. 

تیم رشد و تعالی: وظایفی مثل توسعه راهبردها و استعدادها، تحلیل سرمایه های انسان، بهبود فرآیندها در جهت رشد و تعالی به عهده این بخش است.

تیم خدمات عمومی: وظایفی از قبیل ایجاد فضای کاری مطلوب و محیط ایمن مدیریت ماموریت ها، ارتباط با ارگان های خارجی بر عهده این بخش از تیم منابع انسانی است.

تیم شرکای تجاری: با توجه به استراتژی ها و برنامه های بلند مدت سازمان وظایفی همچون ارتباط با مدیران، شرکا، ذینفعان داخلی و خارجی به عهده این تیم است.

تیم ارتباطات داخلی: وظایفی از قبیل اطلاع رسانی کمپین ها، تغییرات و اخبارها به عهده این تیم می‌باشد.

جمع بندی : نقش مدیریت منابع انسانی در رشد چوبینر

یکی از بزرگترین چالش ها در سازمان های امروزی هماهنگی و همدلی در کار تیمی و گروهی است البته چالش هایی در رابطه با عدالت در پادش دهی و تعلق گرفنم مزایا را نیز نمی توان نادیده گرفت. بخش مدیریت منابع انسانی چوبینر در طی سال های اخیر با درایت و کوشش فراوان مواردی همچون برابری و عدالت، ارزیابی بر اساس رشد و تلاش، ایجاد تیم های پویا در سازمان را به خوبی عملی نموده است که نتیجه این برنامه ریزی رشد چند برابری چوبینر را به دنبال داشته است.

افزودن نظر جدید