متعلقات ماشین اره نواری
فلکه ها
ماشین اره نواری دارای دو فلکه است که از جنس چدن می باشند تا دچار تغییر شکل نشده و در نتیجه دقت ماشین به مرور زمان و یا در اثر اصطکاك کاهش نیابد. یکی از آنها در پایین دستگاه جاسازی شده که فقط حول محور خود می چرخد و فلکه ی دیگر در قسمت بالا و به موازات فلکه ی پایین قرار گرفته است. این فلکه، علاوه بر چرخیدن حول محور خود، در دو جهت دیگر دارای حرکت بوده و در نتیجه، قابل تنظیم است: حرکت اول، به صورت جلو و عقب می باشد که برای هماهنگی با فلکه ی پایینی تنظیم می شود؛ در واقع با تنظیم دقیق این حالت،تیغه اره به درستی حرکت کرده وازروی فلکه ها خارج نمی شود. حرکت دوم، به صورت بالا و پایین است. این حالت برای تعویض تیغه اره و محکم کردن آن روی فلکه ها می باشد.
یادآوری: در ساخت فلکه ها نهایت دقت به عمل می آید، زیرا همواره با تیغه اره در تماس بوده و در صورت کمترین بی توجهی، دچار استهلاك خواهد شد.
فلکه ها روی محورهای ماشین قرار گرفته اند؛ که محور فلکه ی پایینی به الکتروموتور متصل بوده و نیروی الکترو موتور به این محور منتقل میگردد.بدیهی است که باسفت کردن فلکه ها، فلکه ی بالا نیز به حرکت آمده و در نتیجه پس از سرعت گرفتن تیغه اره، امکان برش فراهم می آید.
بانداژ دور فلکه
با توجه به اینکه فلکه در هنگام کار، با تیغه اره در تماس است، به منظور جلوگیری از برخورد تیغه و فلکه، لایه ی نازکی از جنس لاستیك، چرم، برزنت، چرم مصنوعی یا مشابه آن به کمك چسب روی فلکه چسبانده می شود .
بانداژ فلکه ها دارای محاسنی به شرح زیر است:
1-مانع از تماس بین تیغه و فلکه شده و از اصطحکاک بین آنها جلوگیری می نماید.
2-ازتولید صدای زیاد جلوگیری خواهد شد.
3- حرکت تیغه روی فلکه ها به نرمی صورت می گیرد و مانع ترك خوردن و در نهایت پاره شدن تیغه اره می شود.
4-مانع ازبین رفتن چپ و راست تیغه اره می گردد.
حفاظ ها
باید برای جلوگیری از بروز خطراتی از قبیل خارج شدن تیغه اره از روی فلکه ها پارگی و پرتاب شدن آن در هنگام کار و همچنین برای جلوگیری از برخورد لباس و اندام باتیغه اره،روی فلکه هاوتیغه اره(حد فاصل بین دو فلکه در دوطرف) را با حفاظ مخصوصی پوشش داد تا از بروز حوادث ذکر شده و هرگونه حادثه ی دلخراش دیگری جلوگیری شود.
حفاظ فلکه ها از جنس ورق فلزی به ضخامت 5/0 تا 1 میلی متر بوده و مانند دری که لولا شده، ساخته می شود تا هنگام تعویض تیغه بتوان آنها را به راحتی باز و بسته کرد. حفاظ های روی تیغه ها و حد فاصل بین دو فلکه، از جنس ورق آهنی ساخته می شود و مانند حفاظ فلکه ها دارای لولا بوده و در صورت نیاز باز و بسته می شوند.
صفحه
این قسمت، از چدن ساخته شده و باید از دقت لازم و بالایی برخوردار باشد. در برخی از ماشین های اره نواری، صفحه متحرك است و امکان برش های زاویه دار را فراهم می نماید؛ که البته این مزیت در ماشین های کوچك دیده شده و عملاً در ماشین های بزرگ مقدور نمی باشد. صفحه ها، در امتداد حرکت مسیر برش، دارای شکافی هستند که برای جا زدن تیغه و استقرار آن پیش بینی شده اند.
گونیا
در ماشین اره نواری، برای هدایت چوب و به منظور به دست آورن برش مستقیم و صاف، از گونیا استفاده می شود. به طور معمول، اره نواری ها دارای دو نوع گونیا می باشند.
گونیای ثابت (طولی) به گونیایی گفته می شود که روی صفحه محکم شده و برای تنظیم ضخامت یا عرض برش به کار می رود (برای برش طولی).
گونیای متحرک(عرضی) گونیایی است که در داخل شیاری موازی لبه ی میز (طول برش) حرکت نموده و برای برش های عرضی از آن استفاده می شوداین گونیا معمولاً به صفحه ی مدرجی مجهز است که هنگام نیاز به برش زاویه دار ، می توان آن را تنظیم نمود. از این گونیا برای بریدن بَرِ زبانه،گونیا کردن مقطع چوب و.. استفاده می شود.
تیغه اره
تسمه ای است نازك از جنس فولاد و با آلیاژ مخصوص و مقاوم، که یك لبه ی آن دندانه دار بوده و به صورت کلاف های 50 متری در بازار عرضه می شود. معمولا مصرف کننده، با توجه به نوع کار، تیغه ی با عرض دندانه ای مناسب را که از 10 تا 400 میلی متر (مورد کاربرد در کارگاه و کارخانجات بزرگ چوب بری متغیر است) تهیه نموده، و به اندازه ی لازم قطع کرده و دو سر آن را به کمك دستگاه جوش متصل می نماید تا آماده ی نصب روی فلکه ها باشد.
دستگاه هدایت تیغه ی اره نواری
به منظور هدایت تیغه اره هنگام برش، از وسیله ای به نام دستگاه هدایت استفاده می شود . این دستگاه، شامل دو صفحه نیز تعبیه شده است این دستگاه،شامل دوبلبرینگ (یا دو قطعه چوب سخت) در طرفین و یك بلبرینگ در پشت تیغه ی اره است. در واقع بلبرینگ های طرفین، باعث می ش ود که اره به چپ و راست منحرف نشده، و بلبرینگ پشتی نیز از عقب رفتن بیش از حد تیغه اره (که سبب وارد آمدن فشار به تیغه و در نتیجه شکستن آن یا خارج شدنش از فلکه هاست) جلوگیری می کند.
ترمز فلکه ی پایین
یکی از وسایل حفاظت اره نواری، ترمز فلکه ی پایین است زمانی که تیغه اره به هر دلیلی پاره شده یا از روی فلکه خارج می شود، باید هر چه سریع تر فلکه ها را از حرکت انداخت تا باعث خسارت بیشتر به تیغه، بانداژ آن ویا قطعات دیگر نشده و در عین حال، از بروز خطر جلوگیری گردد، که این وظیفه را ترمز انجام می دهد.