فروشنده شو
💰مارکت پلیس (Marketplace) چیست؟ مزایای فروش در مارکت پلیس
شنبه, ۰۳ شهریور,۱۴۰۳

💰مارکت پلیس (Marketplace) چیست؟ مزایای فروش در مارکت پلیس

⏰ زمان مورد نیاز برای مطالعه: 10 دقیقه

مارکت پلیس

به زبان ساده باید بگوییم به شرایط و بستری که چندین فروشنده بتوانند محصولات خود را عرضه کنند و خریداران بتوانند از تامین کننده های مختلف محصولات خود را تهیه کنند مارکت پلیس می گویند. مدیر، مسئول یا به زبان ساده تر صاحب اصلی فروشگاه اینترنتی ملزم به خریدن کالا و سپس فروختن آن ها نیست بلکه بستر و فضایی را فراهم کرده فروشندگان مختلف محصولات خود را در آن فضا بفروشند. خب حالا سوالی که پیش می‌آید این است که در این شرایط سود و مزایای صاحب مارکت پلیس چیست؟ باید بگوییم که در شرایط مارکت پلیس تامین کننده کالا به ازای فضایی که در اختیارش قرار می گیرد مبلغی را به عنوان پورسانت، کمیسیون و... به صاحب مارکت پلیس پرداخت کند. مارکت پلیس برای فروشندگان مزایای بسیاری دارد که در ادامه به انواع آن و مزایا و معایبش خواهیم پرداخت.

انواع مارکت پلیس

مارکت پلیس با توجه به اینکه یک روش کسب درآمد پرطرفدار است از نظر روش اجرا به چند مدل مختلف تقسیم می شود که چند دسته کلی آن به شرح زیر هستند:

مارکت پلیس عمودی

بهتر است مارکت پلیس عمودی را با یک مثال شرح دهیم. یک فروشگاه اینترنتی با نام فرضی X در نظر بگیرید که به طور اختصاصی در زمینه فروش کیف و کفش و محصولات مرتبط به آن ها فعالیت دارد؛ وقتی تامین کنندگان و فروشندگان فعال در زمینه کیف و کفش به عنوان فروشنده محصولات خود را در سایت فروشگاه X به فروش برسانند به این روش که به طور تخصصی روی یک دسته بندی تمرکز دارند مارکت پلیس عمودی می‌گویند.

مارکت پلیس افقی

پوشاک، کیف و کفش، لوازم آرایشی و بهداشتی و.... که همه محصولات یک ویژگی خاص مشترک دارند فروشندگان بتوانند محصولات خود را معرفی کنند. در این روش تنوع دسته بندی و محصولات بالا است و مشتریان به راحت می‌توانند تمامی خریدهای خود را از یک سایت فروشگاهی انجام دهند.

مارکت پلیس جهانی

مارکت پلیس جهانی به روشی گفته می شود که یک سایت بستری را برای سایر فروشندگان در سراسر جهان فراهم می کند تا بتوانند محصولات خود را از هر دسته ای باشند و با هر تنوعی در این بستر معرفی کنند و به فروش برسانند. یک نمونه موفق از مارکت پلیس های جهانی eBay است.


مارکت پلیس هیبریدی (ترکیبی)

در روش مارکت پلیس هیبریدی یا ترکیبی فراهم کننده بستر مارکت پلیس علاوه بر معرفی محصولات سایر فروشندگان، خودش نیز محصولاتی را برای فروش معرفی می کند. معروف ترین مارکت پلیس ترکیبی در سراسر جهان ابتدا آمازون و سپس وال مارت می باشند که نه تنها به صورت مارکت پلیس فعالیت دارند بلکه خود نیز محصولاتی برای فروش و عرضه موجود می کنند.

راهنمای فروش در مارکت پلیس چوبینر : فروشنده شوید.

تفاوت فروشگاه اینترنتی و مارکت پلیس چیست؟

شاید هنوز هم برای شما تفاوت فروشگاه اینترنتی و مارکت پلیس مشخص نشده باشد که در ادامه به بررسی چند تفاوت مهم بین این دو خواهیم پرداخت:

  • مورد اول تعداد فروشندگان است، در فروشگاه اینترنتی فروشنده تمامی محصولات همان فروشگاه و همان سایت است اما در مارکت پلیس فروشندگان متعددی وجود دارد حتی در موارد یک محصول با یک برند و یک مشخصات مشترک توسط چند فروشنده به فروش می‌رسد.
  • هزینه و زمان بیشتری صرف راه اندازی و مدیریت فروشگاه اینترنتی می‌شود اما کسانی که فقط محصولات خود را در بسترهای مارکت پلیسی معرفی می کنند نه زمان زیادی صرف می کنند نه هزینه گزافی پرداخت کنند.
  • سیستم بازاریابی متفاوت، در فروشگاه اینترنتی تمرکز بخش بازاریابی روی خریداران است اما فروشندگانی که قصد دارند در سایت های مارکت پلیس فعالیت داشته باشند نه تنها به دنبال بستن قرارداد با سایت مارکت پلیسی هستند بلکه دنبال جذب مشتنری مستقیم نیز می باشند. 

مزایای فروش در مارکت پلیس

مارکت پلیس نیز مانند سایر روش های فروش دارای مزایا و معایبی است که در ادامه به تعدادی از مزایای این روش اشاره می کنیم.

  1. کم هزینه بودن: مورد اول که شاید اهمیت زیادی دارد کم هزینه بودن روش مارکت پلیس است زیرا در اکثر مواقع هزینه های جانبی کاهش محسوسی دارند و فقط مبلغی به عنوان پورسانت پرداخت می گردد.
  2. عدم نیاز به تاسیس فروشگاه فیزیکی و سایت: مورد بعدی که باز هم منجر به کاهش هزینه های انبارداری و بسته بندی و... می شود عدم نیاز به تاسیس فروشگاه فیزیکی و راه اندازی سایت است زیرای تولید کننده می تواند محصولات فیزیکی را به انبار فروشگاه مادر ارسال کند و از همانجا مستقیم برای خریدار ارسال شوند و این یک مزیت قابل توجه است.
  3. دسترسی بیشتر به مشتریان و بازارهای جدید: در روش مارکت پلیس محصولات به تعداد بیشتری از مشتریان و بازارهای سراسر کشور یا جهان معرفی و شانس دیده شدن محصول چند برابر می شود و منجر به رشد بیشتر کسب و کار فروشنده می شود.
  4. جذب اعتماد راحت تر: راه اندازی یک فروشگاه اینترنتی جدید نه تنها سخت است بلکه جلب اعتماد از آن سخت تر می باشد؛ اما فعالیت به صورت مارکت پلیس مسیر را هموارتر می کند زیرا مشتریان از قبل به سایت اصلی اعتماد کرده اند و به محصولات جدید معرفی شده نیز زودتر اعتماد می کنند و این مسیر کوتاه تر می شود. اما این نکته هم نباید فراموش شود که خود سایت ای اصلی و راه انداز مارکت پلیس قوانین سختی برای پذیرفتن شما به عنوان فروشنده دارند و باید از فیلتر آن ها عبور کنید تا بتوانید فروشنده موفقی شوید. 


معایب فروش در مارکت پلیس

بدون شک هر روش راه اندازی کسب و کار در کنار مزایا؛ معایبی هم دارد که در ادامه به معایب فروش در مارکت پلیس اشاره می کنیم.

  1. قیمت رقابتی: با توجه به این که تعداد زیادی در یک سایت همان محصول شما را می‌فروشند برای بالا بردن فروش باید قیمت های شما رقابتی باشد یا خدمات پس از فروش و یک مزیت رقابتی قابل توجه داشته باشید تا در این رقابت برنده شوید.
  2. به وجود آمدن تضاد و تعارض بین طرفین: گاهی ممکن است بر سر مسائلی مثل پورسانت، مرجوعی، ضمانت بازگشت وجه، نوع بسته بندی و... بین طرفین تضاد و تعارضی به وجود بیاید.

جمع بندی: روش فروش در مارکت پلیس مناسب چه کسب و کاری است؟

در این مقاله سعی کردیم یک توضیح مختصر در رابطه با ماهیت مارکت پلیس، مزایا و معایب فروش در مارکت پلیس داده باشیم اما در انتها لازم است به این سوال که آیا مارکت پلیس مناسب کسب و کار شماست یا نه؟ و به طور کلی این روش مناسب چه کسب و کارهایی است بپردازیم. 

به نظر من اگر در شروع فعالیت خود هستید به جای ریسک هزینه کردن و راه اندازی سایت بهتر است محصولات خود را از طریق مارکت پلیس بفروشید؛ همچنین در صورتی که توانایی پرداخت هزینه های انبارداری یا راه اندازی فیزیکی فروشگاه را ندارید بهترین گزینه برای محک زدن فروشتان روش مارکت پلیس است. در انتها اگر شما نیز تجربه ای در رابطه با فروش در مارکت پلیس دارید خوشحال می‌شویم در بخش نظرات تجربه خود را با ما در میان بگذارید.

افزودن نظر جدید