فروشنده شو
⚒لیست ابزارهای مجسمه سازی و حجم تراشی چوب
یکشنبه, ۲۸ مرداد,۱۴۰۳

⚒لیست ابزارهای مجسمه سازی و حجم تراشی چوب

⏰ زمان مورد نیاز برای مطالعه: 12 دقیقه

مجسمه سازی چوبی

کار با چوب خیلی گسترده است و به شاخه‌های مختلفی تقسیم میشه. علاوه بر ساخت لوازم ضروری زندگی مثل سرویس خواب، مبلمان، درب چوبی، ساختمان سازی و... بخش زیادی از کار با چوب به هنرهای چوبی تقسیم میشه. هنرای چوبی روی زیباتر شدن لوازمی مثل تخت، مبل، درب و.... خیلی تاثیرگزارن و علاوه بر اون برای ساخت لوازم دکوری، زیورآلات، ظروف چوبی و... هم استفاده میشن. از یه طرف هنرای چوبی معمولا به ابزارهای کوچیک تر و قیمت مناسب تر نیاز دارن و سرمایه اولیه زیادی نمیخوان به همین دلیل راه مناسبی برای رسیدن به یه درآمدن. شاید برای شما این سوال پیش بیاد خب من میخوام کار مجسمه سازی ویا همون حجم تراشی رو شروع کنم برای شروع چه ابزارایی لازم دارم؟ من میخوام توی این مقاله یه لیست از ابزارای ضروری و مهمه مجسمه سازی چوب رو بهتون معرفی کنم پس با هم بریم ادامه مطالبو بخونیم.

حجم تراشی چوب چیست؟

حجم‌تراشی به طور کلی برای ایجاد شکل و الگوهای مختلف روی چوب گفته میشه که با ابزار دستی یا ماشین سی ان سی انجام میشه. این هنر جذاب شامل برش، شکل‌دهی، و تزئین چوبه که می‌تونه برای ساخت مبلمان، مجسمه‌ها، و اشیاء دکوری استفاده بشه. در حجم‌ تراشی، هنرمند با دقت، مهارت و خلاقیت بالایی که داره چوب رو برش میزنه و با یه سری ابزار برقی و دسته می‌تونه یه هنر زیبا خلق کنه.


ابزارهای مورد نیاز برای حجم تراشی چوب

برای حجم تراشی به چند گروه ابزار مختلف دستی و برقی نیاز داریم که هر کدوم کار خاصی رو انجام میدن و خودشون هم از نظر ابعاد یا مدل تنوع دارن و بسته به نوع کارمون و نیازمون باید ابزار درستی انتخاب کنیم. قبل از انتخاب ابزار سعی کنید نوع چوبی که میخواید استفاده کنید، مشخص بشه بهتره چوبای سختی مثل صنوبر، بلوط، گردو، افرا و... رو برای این کار انتخاب کنید. بعد از انتخاب چوب طرح مورد نظرتون رو مشخص کنید و روی چوب بکشید حالا تازه شروع کار با ابزارهاست. خب بیابد که توی ادامه صحبتمون یکی یکی ابزارای کار مجسمه سازی چوب رو معرفی کنیم.

انواع مغار مجسمه سازی چوب

اساسی ترین ابزار دستی برای شروع کار حجم تراشی مغار هستش. مغار مناسب حجم تراشی از دو نوع چکش خور و قلمی هستش که با مدلای مختلف شفره، تخت، نیم باز، گلویی و... باید تهیه کنید. از هر مدل مغار نیاز نیست تمامی سایزها رو داشته باشید توی ابتدای کار به نظرم مغارای زیر کارتون رو راه بندازن.

مغار قلمی چکش خور

مغار قلمی یا مدادی که جزو ظریف ترین مغارا هستن و موقع استفاده بیشتر از مچ دستمون استفاده می کنیم توی کار حجم تراشی خیلی به کار میان که بیشترین استفاده رو مغارای زیر دارن:

  1. قلمی شفره سایز 2 الی 4
  2. قلمی تخت سایز 2 الی 8
  3. قلمی گلویی سایز 2 الی 5
  4. قلمی نیم باز سایز 2 الی 5

در زمان خرید دقت کن سایز مغار بر اساس میلی‌متر مشخص میشه و به عرض تیغه یا همون دهانه مغار اشاره داره و اینکه سازنده های ایرانی خودمون مغارای با کیفیتی تولید میکنن که به راحتی می تونید تهیه کنید.

مغارای دیگه هم توی این مسیر لازم میشه که یه مقدار از مغار مدادی ظریف درشت ترن و مهم ترینشون مغارای کاسه تراشیف هوک نایف، پارویی و ... هستن که اونا هم بر اساس سایز بندی تقسیم بندی میشن. تازه مغارای هوک نایف به دو گروه مخصوص دست چپ و دست راستا تقسیم شدن. این گروه از مغارا برای حجم تراشی، گود کردن و باربرداری خیلی کاربردین. 


مغارای چکش خور هم یه گروه دیگه از مغارای مناسب حجم تراشی هستن که از مدلای گلویی، نیم باز و تختش با دهانه های سایز کوچیک می‌تونید استفاده زیادی بکنید. 

مشاهده لیست قیمت انواع مغار 

مغار چاقویی (چاقوی پیکرتراشی)

یه گروه خیلی کاربردی هم مغارای چاقویی هستن. مغار چاقویی ها برای تراشکاری، فرم دادن و شیار انداختن استفاده میشن. این مدل مغارا که به چاقوی پیکرتراشی معروفن تیغه های تیزی دارند و از همه مهم تر تیغه هاشون توی سبک و اشکال مختلف و به صورت چپ دست یا راست دست طراحی میشن. برای شروع سعی کنید 3 الی 5 مدل مختلف از چاقوهای پیکرتراشی تهیه کنید چون خیلی کارتون زیباتر میشه.

اره دستی مجسمه سازی چوب

برش چوب توی کار حجم تراشی مرحله مهمیه و برای این کار به چند مدل اره دستی نیاز دارید. برای قطعات بزرگتر می تونید از اره های دوطرفه ژاپنی یا دم روباهی و پشت دار استفاده کنید و برای کارای هنری کوچیک تر بهترین انتخاب اره مویی هستش و کمان اره های مویی که مناسب ظریف کاری هستن. توی شروع کار یه کمان اره مویی و یه اره دو طرفه که دندونه ریز و درشت داره تهیه کنید.

گیره و پیچ دستی حجم تراشی

توی کار حجم تراشی و مجسمه سازی یکی از مهم ترین موارد که باید بهش دقت کنید تمرکز، کنترل و مهار کردن قطعه کار هستش. برای کنترل و مهار کردن قطعه کار باید از گیره یا پیچ دستی استفاده کنید که هم سرعت کارتون بالا بره هم تمرکز و دقت. گیره ها توی ابعاد مختلفی تولید میشن با مدلای متفاوت مثلا گیره ماهی، گیره تخته پیشکار، پیچ دستی، گیره اهرمی و... که برای شروع بهتره گیره تخته پیشکار و یه مدل گیره اهرمی تهیه کنید. 

لوازم پرداخت حجم تراشی چوب

رسیدیم به پرداخت و باربرداری اضافه ها و پرزهای روی کار؛ بعد از برش، کار با مغار و ... چوب پرز پرز و خشن میشه که باید با کمک سنباده پرداخت بشه، گاهی هم یه گوشه ها یا انحناهایی وجود داره که می تونید با سری های مختلف فرز فرم مینیاتوری کار پرداختشون رو انجام بدید. برای سنباده کشیدن هم می تونید از سنباده گیر دستی استفاده کنید هم ورق سنباده رو روی پد منعطف نصب کنید یا از ست سنباده های مخصوص فرز فرم استفاده کنید. 

فرز انگشتی حجم تراشی چوب

فرز انگشتی بیشتر هم مدل گلو بلندش خیلی به کارتون میاد. اصلا داشتنش واجبه. سری های مختلفی رو برای فرم دادن و طراحی روی چوب می‌تونید روی فرز انگشتی نصب کنید. به این نکته هم دقت کنید که کولت های مناسب فرز انگشتی 6 و 8 میلی متر هستش.


فرز مینیاتوری مناسب مجسمه سازی چوب

فرز مینیاتوری از نظر قدرت و ابعاد از فرز انگشتی ضعیف تر و کوچک تر است اما با توجه به کاربردی که دارد بهترین انتخاب برای ظریف کاری در حجم تراشی و مجسمه سازی چوبه. 

با کمک فرز مینیاتوری و انگشتی به راحتی می تونید کارای مختلفی مثل:

  • برش
  • شیارزنی
  • پولیش
  • پرداخت
  • سنباده کاری
  • سوراخ زنی
  • انحنا دادن و.... رو انجام بدید.

اره عمودبر بخریم یا اره مویی برقی؟

برش صاف و قوس دار توی کار حجم تراشی خیلی مهمه و با کمک اره مویی یا عمود بر انجام میشه. برای خرید اره برقی به چند نکته باید دقت کنید که هزینه هاتون رو مدیریت کنید. اره مویی برقی می تونه کار اره عمودبر رو انجام بده و اما اگر اره عمود بر میخرید احتمالا نیاز دارید اره مویی برقی یا اره مویی دستی رو هم تهیه کنید پس منطقی تر اینه که یه دونه اره مویی برقی تهیه کنید که هم کار اره دستی رو انجام بده هم کار اره عمود بر. 

نکته: اره مویی برقی به راحتی می تونی چوب های با ضخامت بالا رو براتون برش بزنه اما کمان اره مویی دستی یه مورد مناسب برای برش های خیلی ظریفه.

اکسسوری و ابزارک های مخصوص حجم تراشی

مینی فرز، دریل، فرز انگشتی، فرز مینیاتوری و... ابزارهای برقی مخصوص حجم تراشی هستن که برای استفاده از این ابزارای برقی باید یه سری ابزارک یا اکسسوری داشته باشیم. مواردی مثل ست فرز فرم، چوب ساب قارچی، ست سوهان، تیغ زنجیری، تیغ های پولکی، سنگ و فرچه، سنباده و... قابل نصب روی ابزارهای برقی مخصوص حجم تراشی هستن که با تهیه این اکسسوری ها سرعت و زیبایی کارتون بیشتر میشه.

مشاهده لیست قیمت فرز فرم مینیاتوری

خرید ابزار و لوازم مجسمه سازی چوب

توی این مقاله سعی کردیم به طور خلاصه در مورد ابزار و لوازم ضروری و ابتدایی برای ساخت احجام و مجسمه های چوبی صحبت کنیم حالا در انتهای بحثمون میخوایم در مورد بهترین روش خرید ابزار مجسمه سازی چوب به چند نکته اشاره کنیم. مورد اول اینکه سعی کنید قبل خرید ابزار مجسمه سازی با کسانی که توی این زمینه خبره هستن و تجربه دارن مشورت کنید مورد بعدی از یه جایی خرید کنید که همه ابزارها رو داشته باشه. چوبینر مرجع تخصصی در زمینه فروش ابزار، یراق و ماشین آلات صنعت چوبه که کارشناساش به صورت حرفه ای بهتون مشاوره میدن از یه طرف هم شرایط خرید قسطی و ضمانت مرجویی داره و تنوع محصولش هم بالاست.

افزودن نظر جدید

نظر خود را وارد نمایید (1)

G
مهمان | ۳ سالها پیش

خوب