جشنواره پاییزی
چهار شنبه, ۲۰ مرداد,۱۴۰۰

آموزش برجسته کردن بافت چوب

امروزه در صنعت چوب از انواع متنوعی چوب استفاده می‌شود که بافت، رنگ و مدل خاص خود را دارند. نجاران و تولید کنندگان در این صنعت برای تولید و ساخت محصولات چوبی، چوب خاص آن سازه یا وسیله را باید در نظر بگیرند تا هم استحکام سازه پس از ساخت حفظ شود و هم مناسب با کاری که می‌خواهند انجام دهند، باشد. اگر چوب مناسب با نوع سازه یا وسیله انتخاب نشود، قطعا حین کار با مشکل مواجهه خواهند شد. نجاران برای ساخت هر وسیله چوبی ایده خاصی برای آن دارند و می‌توان برای جلوه دادن بیشتر به کار از شیوه‌های مختلفی برای تغییر ظاهری چوب استفاده کرد که می‌توان به مواردی مانند سوخته نگاری چوب، رزین کاری روی چوب، استابلایز کردن چوب، برجسته کردن بافت چوب و موارد دیگر اشاره کرد. هر کدام از این روش‌ها می‌تواند ظاهر چوب را متفاوت و جذاب کند. زیرا افراد تمایل زیادی به استفاده از وسایل لوکس و زیبا دارد، به دلیل اینکه زیبایی دکوراسیون داخلی آنها را چند برابر خواهد کرد. در ادامه برجسته کردن بافت را شرح خواهیم داد، پس مطالب زیر را از دست ندهید.

اعمال تغییرات ظاهری روی چوب 

همانطور که بخش قبل گفته شده، امروزه افراد تمایل زیادی به استفاده از وسایل دکوری و تزیینی چوبی دارند. تنوع این وسایل به قدری است که انتخاب را برای افراد سخت خواهد کرد. نجاران برای ساخت و تولید محصولات چوبی باید طرح و مدل خاصی را برای آن در نظر بگیرند تا طبق آن فرآیند تولید را انجام دهند. در ابتدا باید چوب با ضخامت و بافت مناسب را برای سازه در نظر بگیرند. چوب‌های تولید شده موجود در بازار می‌تواند در صنعت چوب برای تولید مبلمان، کابینت، سرویس خواب، کمد، میز و موارد مشابه مورد استفاده قرار گیرند. افراد برای انتخاب هر نوع چوبی باید به ساختار و بافت آن جهت ساخت وسایل چوبی مدنظر خود توجه زیادی داشته باشند؛ زیرا ممکن است در حین برش و فرم دهی کار دچار مشکل شوند. بنابراین این موضوع اهمیت زیادی در تولید یک محصول از جنس چوب خواهد داشت. چوب انواع مختلف نرم و سخت دارد که هر کدام آنها از بافت و ساختار متفاوتی تولید شده‌اند. چوب نرم از درختان مخروطی شکل استخراج می‌شوند که برگ آنها به شکل سوزنی است. رنگ این نوع چوب معمولا تضادی از رنگ‌های تیره بین رنگ زرد تا قهوه‌ای متمایل به قرمز در لایه‌های آن است. از این رو تولید کنندگان وسایل چوبی و نجاران ترجیح می‌دهند از چوب نرم برای تولید محصولات خود استفاده کنند زیرا انعطاف و استحکام بیشتری دارند. برای ساخت هر محصول چوبی به ابزار آلات خاصی باید انتخاب شود اما ابزارهایی مانند سنباده زن دستی، دستگاه برش، اره دستی، گیره نجاری جز تجهیزات اولیه هستند که برای هر نوع کار چوبی باید از آنها استفاده شود. 

برجسته کردن بافت چوب

استفاده از وسایل ایمنی

کارگرها در محیط کارگاهی مانند نجاری باید از وسایل ایمنی خاصی مانند دستکش، ماسک، لباس کار، کفش، عینک و غیره استفاده کنند. این لوازم اولیه ایمنی باید برای کارگر راحت باشد تا در حین کار فعالیت او را مختل نکند. در صورت فیکس نبودن هر کدام از آنها مشکلاتی مانند درگیر شدن با دستگاه را برای کارگر به همراه خواهد داشت. دستگاه‌های موجود در کارگاه نجاری از سر و صدای زیادی برخوردار هستند که می‌تواند باعث کاهش تمرکز و سلامتی اپراتور دستگاه شود. برای جلوگیری از این مشکل می‌توان با استفاده از گوشی صداگیر، تمرکز اپراتور دستگاه را افزایش داد و به سلامتی او کمک کرد. این گوشی علاوه بر بالشتک‌های نرمی که روی گوش قرار می‌گیرد، قابلیت تنظیم روی سر و گوش را برای کارگر فراهم می‌کند تا راحتی استفاده از آن را حین انجام کار فراهم کند.

سنباده زن دستی

سنباده از انواع ابزارهای کاربردی و ضروری در صنعت چوب است که در انواع مدل و سایز تولید شده است. از انواع آن می‌توان به سنباده لرزان، سنباده دستی، سنباده دیسکی و سنباده نواری اشاره کرد. در فرآیند ساخت وسایل چوبی، سنباده زدن وسایل یکی از مهمترین و آخرین مراحل است که به صاف و صیقلی کردن قطعات چوبی، باربرداری و فرم دهی سطح چوب پرداخته می‌شود. برای انجام این کار از ابزارهای سوهان، سنباده و چوب ساب نیز استفاده می‌شود. هر کدام از انواع سنباده دارای دندانه‌های زبر و سخت می‌باشد که می‌توان برای ساییدن و صاف کردن انواع سطوح چوب، فلز، ام دی اف و غیره از آنها استفاده کرد. سنباده زن دستی یکی از انواع سنباده در صنعت چوب است که از آن برای صاف کردن سطوح مختلف همچون سطوح چوب، سنباده کاری چوب رنگ شده و برداشت یک لایه از چوب در نظر گرفته می‌شود. تراشیدن سطوح چوب و شستن موادی که شکننده‌اند و می‌توانند توسط یک ماشین کاری استاندارد آسیب دیده یا شکسته شوند را به خوبی انجام می‌دهد. همچنین این مدل سنباده زن دارای نازل جمع آوری گرد و غبار نیز می‌باشد.

سنباده زن دستی

اره نجاری

اره نجاری جز ابزارهای برش در صنعت چوب می‌باشد که در اندازه‌ و انواع مختلف براساس کیفیت و برش تولید شده است. برش چوب با دستگاه‌ برش یا اره‌های دستی انجام می‌گیرد که اره نجاری جز کاربردی‌ترین اره‌های دستی می‌باشد. در برش کالباسی چوب از این اره می‌توان استفاده کرد. این نوع اره از دو قسمت دستگیره و تیغه تشکیل شده که توانایی برش چوب‌های خشک و تر را دارد. اره دم روباهی یا اره پنل نیز جز اره‌های دستی است که با آن می‌توان برای برش طولی یا عرضی چوب‌های تخته سه لا، قطعات چوب بزرگ و تخته خرده استفاده کرد. همچنین اره‌های دستی دیگر مانند اره پشت داد، اره نوکی، اره باغبانی و اره‌های کمانی وجود دارد که براساس نیاز و برش چوب می‌توان از هر کدام آنها برای برش چوب استفاده کرد.

گیره نجاری

برای حکاکی و تراشیدن قطعات چوبی مختلف باید از یک نگهدارنده برای چوب استفاده کرد تا از طریق آن بتوان تسلط بیشتری روی کار داشت. با استفاده از گیره‌های مخصوص نگهداری چوب در هنرهای مختلف صنعت چوب می‌توان این کار را انجام داد. گیره‌ها در سایزهای مختلف کوچک و بزرگ تولید شده است که نسبت به اندازه قطعه چوبی می‌توان آن را انتخاب کرد. گیره ابزاری نگهدارنده و اتصال دهنده برای دو قطعه روی کار و زمینه موردنظر می‌باشد. این ابزار دارای دو نوع گیره دستی و گیره روی میز است. گیره دستی برای کنترل مونتاژ قطعات، پرس و نگهداری دو قطعه چوبی کنار هم استفاده می‌شود. گیره رومیزی به صورت ثابت روی میز نصب می‌شود که برای ثابت نگهداشتن قطعات جهت تعمیر، سنباده زدن، تنظیم صاف و صیقلی بودن چوب و غیره مورد استفاده قرار می‌گیرد. 

برجسته کردن بافت چوب

نحوه برجسته کردن بافت چوب

نجاران و تولید کنندگان محصولات چوبی برای محافظت بهتر از سطوح و الوار چوبی باید یکسری عملیات پردازشی روی آنها انجام دهند تا بتوان از سازه‌های چوبی مدنظر سال‌های سال استفاده کرد. این در حالیست که باعث تغییر ظاهری چوب و بافت آن نیز خواهد شد. در صنعت چوب به انجام این فرآیند، یاکیسوگی می‌گویند که حرارت دادن به چوب با آتش است. برای برجسته کردن بافت چوب باید سطح چوب را بدون سوزاندن تمام قطعه کار به آرامی بسوزانید. به طوری که چوب طی مراحل کربنیزاسیون ضد آب خواهد شد. کربنیزاسیون یا سند بلاست چوب علاوه بر خاصیت ضد آب شدن باعث افزایش طول عمر و محافظت در برابر حشرات نیز می‌شود. برای برجسته کردن بافت چوب باید طی فرآیند خاصی در سه مرحله انجام گیرد. در ابتدا باید چوب یا الواری انتخاب شود که دارای بافت زیبا و صیقلی شده باشد تا بتوان هر گونه طرح و مدلی را به راحتی روی آن اجرا کرد. در مرحله اول سطح چوب را با مشعل بسوزانید که شعله آن باید قابل کنترل باشد. هر چقدر بافت چوب بیشتر سوزانده شود، چوب برجسته تر خواهد شد. برجستگی بافت پس از فرچه کشی یا سنباده زنی روی کار قابل مشاهده می‌شود. در مرحله دوم باید با فرچه یا سنباده زن دستی قسمت‌های سوخته را فرچه کشی کرد. در مواردی هم از فرچه سیمی استفاده می‌شود که این نوع فرچه قابل اتصال به دستگاه پولیش چوب می‌باشد و مانند سنباده زن دستی کار پولیش را به راحتی انجام می‌دهد. در مرحله آخر باید گرد و خاک ناشی از فرچه کشی را از سطح چوب پاک کرد تا بتوان رنگ مورد نظر را روی سطح کار اجرا کند. نکته قابل توجهی که در انجام این فرآیند باید بدانید، در مرحله سوزاندن چوب فقط سطح آن می‌سوزد و برای بافت داخلی چوب هیچ مشکلی پیش نخواهد آمد.

قیمت ابزار آلات مورد نیاز برای فرم دهی چوب

برای اطلاع از قیمت ابزار آلات مورد نیاز برای فرم دهی چوب لطفا به تگ قیمت محصول مراجعه فرمایید و در صورت نیاز به مشاوره قبل از خرید، با چوبینر تماس حاصل نمایید.

افزودن نظر جدید